10 Φεβρουαρίου 2011

Η Χάρτα των Δικαιωμάτων του παιδιού

Από τη UNICEF


1. Δικαιούμαι να έρθω στη ζωή. Δικαιούμαι να υπάρξω. Από τη στιγμή της γέννησής μου έχω δικαίωμα στη φροντίδα, στην αγάπη, στην ασφάλεια και στη μόρφωση. Κι αυτό δεν είναι μόνο δικό μου δικαίωμα· είναι δικαίωμα όλων των παιδιών του κόσμου αλλά και μια ευθύνη που όλοι εσείς οι «μεγάλοι» έχετε.

2. Δικαιούμαι να μεγαλώσω σε έναν κόσμο χωρίς βία και φτώχεια. Άνθρωποι πεινάνε, άνθρωποι πονάνε, άνθρωποι σκοτώνονται, άνθρωποι ανησυχούν για το μέλλον τους. Ένας κόσμος γεμάτος βία και φτώχεια. Δε θέλω να μεγαλώσω σε έναν τέτοιο κόσμο.

3. Δικαιούμαι να ζήσω σε έναν κόσμο που σέβεται και προστατεύει το φυσικό περιβάλλον. Μεγαλώνω σε μια πόλη χωρίς πράσινο, χωρίς δέντρα, χωρίς αλάνες. Μαθαίνω τα δάση, τις λίμνες και τα ζώα μέσα από την τηλεόραση, τα περιοδικά και τα βιβλία. Λες και πρόκειται για έναν άλλο κόσμο. Θέλω να έρθω σε επαφή με τη φύση, να σκαρφαλώσω στα δέντρα, να λερωθώ στο χώμα. Σ’ αυτόν τον κόσμο θέλω να ζήσω.


4. Δικαιούμαι να έχω ελεύθερη πρόσβαση στο μαγικό κόσμο της γνώσης. Όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω αστροναύτης ή πιλότος ή ποδοσφαιριστής. Να σου πω την αλήθεια, δεν ξέρω τι θα γίνω όταν μεγαλώσω αλλά δεν πειράζει. Πειράζει όμως να θέλω να γίνω κάτι και να μην μπορώ.

5. Δικαιούμαι να έχω ελεύθερο χρόνο και χώρο για να παίζω. Πρέπει να διαβάζω. Πρέπει να πηγαίνω στο σχολείο. Πρέπει να πηγαίνω στα αγγλικά. Πρέπει να πηγαίνω στο ωδείο. Πρέπει όμως και να παίζω, έτσι δεν είναι; Πρέπει να μου δώσετε τον χρόνο και τον χώρο που χρειάζεται για να το κάνω.

6. Δικαιούμαι να μάθω τι είναι καλό για την ψυχική και τη σωματική μου υγεία. Ζω μέσα στο σώμα μου και μαζί του μεγαλώνω. Γι’ αυτό έχω δικαίωμα να μάθω ό,τι αφορά τη σωματική μου υγεία και να γνωρίζω πώς να φροντίζω το σώμα μου, για να είμαι και να νιώθω πάντα καλά.

7. Δικαιούμαι να περνάω αρκετό χρόνο με τους γονείς μου. Ξέρω πως είναι δύσκολο να μεγαλώσεις σήμερα ένα παιδί. Ξέρω πως δουλεύετε σκληρά για να μη μου λείπει τίποτα. Υπάρχουν φορές όμως που μου λείπετε εσείς.


8. Δικαιούμαι να ζήσω με αθωότητα και ανεμελιά τα παιδικά μου χρόνια. Εγώ δεν ξέρω τι είναι αθωότητα. Ξέρω όμως πως δε βρίσκεται στις βίαιες ταινίες που βλέπω, ούτε στους εξοντωτικούς ρυθμούς που ζω. Θα τη δείτε στο βλέμμα ενός παιδιού, στον τρόπο που αποτυπώνει τον κόσμο σε μια παιδική ζωγραφιά. Γι’ αυτό μη μου δείχνετε εικόνες και πράγματα που δεν πρέπει να βλέπω. Δείτε εσείς τις δικές μου εικόνες, εικόνες ενός κόσμου καλύτερου.

9. Δικαιούμαι να ζήσω σε μια κοινωνία που προστατεύει τα προσωπικά μου δεδομένα. Παιδιά χωρίς τη θέλησή τους γίνονται «θέμα» σε εφημερίδες και κανάλια. Έτσι στιγματίζονται και συχνά αναγκάζονται να αλλάξουν σχολείο και γειτονιά. Είναι παιδιά που δεν τα σεβάστηκε η κοινωνία.

10. Δικαιούμαι έναν κόσμο ανθρώπινο, δίκαιο και ειρηνικό. Έναν κόσμο στον οποίο θα μεγαλώσω αύριο τα δικά μου παιδιά. Τώρα παίζω με τις κούκλες που μου έφεραν οι γονείς μου. Αύριο θα παίζω με τα παιδιά που θα φέρω εγώ στον κόσμο. Θέλω να τα περιμένει ένας κόσμος καλύτερος. Πιο ανθρώπινος, πιο δίκαιος και πιο ειρηνικός για όλους.


ΠΗΓΗ: Ενημερωτικό έντυπο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράφουμε προσεκτικά και ελέγχουμε πριν τη δημοσίευση. Απαγορεύονται τα greeklish (τα σχόλια θα διαγράφονται) και τα ορθογραφικά τέρατα!

Διαβάστηκαν περισσότερο τον τελευταίο μήνα